Mi az a Google Consent Mode és hogyan állítsd be?

Mi az a google consent mode és hogyan állítsd be ecomexpert.hu

Ha a jövőben szeretnél a google rendszerében hirdetni és használni a modern adatvezérelt online marketing megoldásokat, úgy a Google Consent Mode helyes technikai beállítása számodra is kötelező lesz 2024 március 1-től. De mi is ez? Miért fontos és hogyan állítsd be?

A google consent mode funkciója, hogy a weboldal látogatóinak és felhasználóinak, adatgyűjtésről (cookie-k) hozott döntésüket közölje a Google Analytics-szel, Google Ads-el és olyan harmadik fél címkéivel, amelyek ezeket az adatokat gyűjtik. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a webhelyen elhelyezett cookie-k (címkék, sütik) mindaddig blokkolva vannak, amíg azt a látogató ténylegesen el nem fogadja.

A Google célja ezzel az, hogy azt a szabálytalan gyakorlatot megszüntesse, miszerint a weboldalak akkor is adatot gyűjtenek, ha azt a látogató el sem fogadta. Csak, hogy tisztázzuk: ez eddig is egy szabálytalan gyakorlat volt, mégis számos weboldalon tapasztalható állapot volt a cookie box funkciójának hiánya.

Nagyon egyszerű: mindennemű célközönséghez kapcsolódó információt, elemzést és újracélzást elvesztesz, magyarul a remarketing lehetőségétől vágod el a hirdetéseidet.

De ezeket az adatokat nem csak a tudatosan felépített remarketing listák, de például a méltán népszerű Performance Max kampány is használhatja, így ennek eredményességét is befolyásolhatja a consent mode beállításának hiánya.

Egyelőre úgy tűnik, hogy a google nem függeszti fel azokat a fiókokat, amelyekben nincs elvégezve a beállítás, de az biztos, hogy a hirdetések eredményességét negatívan fogja érinteni és ez is éppen elég.

Miért csinálja ezt velünk a google?

Nem csinálja.

Legalábbis nem a google a consent mode bevezetésének katalizátora, hanem egy újabb EU-s szabályozás. Az elmúlt években a virtuális lábnyom és személyes adatok védelme kiemelt fontosságú szerepet kapott. Elég csak a gdpr szabályozásra vagy a google analytics 4 bevezetésére gondolnunk.

Az Európai Bizottság 6 „kapuőrt” (gatekeeper) jelölt ki, amelyeknek meg kell felelniük az új digitális piacokról szóló törvénynek. Ezek a Google, Amazon, Apple, ByteDance, Meta és Microsoft.

Amint látod ezek olyan cégek, amelyek nagymennyiségű ügyféladatot tárolnak és kezelnek. Az új szabályozás (, ami egyébként nem is olyan új) része egy hosszabbtávú megvalósítási tervnek, amely során az adatbiztonság egy egészen új szintre fog emelkedni. A jövő a beleegyezésen alapuló adatkezelésé.

Mindenekelőtt a google ads által használt adatok minősége mindenféleképpen romlani fog, ami a hirdetések romlásának közvetlen következménye lesz.

Webáruházak hirdetéseiben az esetek szinte teljes egészében ajánlattétellel dolgozunk, aminek így a pontossága nem fog egyezni a valósággal. Ez a gyakorlatban az jelenti, hogy például egy korábban jól futó teljesítmény maximalizáló kampány, ahol konverziók maximalizálása, cél CPA érték mellett volt beállítva, a hiányos adatok miatt maga is pontatlanul fog működni. Logikusan olyan konverziókat nem fog regisztrálni, amelyek valójában megtörténtek, így potenciálisan nem fogja helyesen értékelni a teljesítményt, célközönséget. Ennek következménye, hogy nem fogunk eljutni azokhoz, akiktől a legoptimálisabb eredmények várhatóak.

Növekvő CPA, magas konverziós költség, drága hirdetések = feleslegesen elégetett pénz.

Amennyiben wordpress alapú webáruházad van, a leggyorsabb és legegyszerűbb mód a google consent mode v2 beállítására az, ha egy kulcsrakész beállítást használsz. Ha eddig nem használtál, válassz ki és használj egy Consent Management Platform-ot (cmp), ami helyetted elvégzi a szükséges beállításokat. Ezen a linken láthatod a google hivatalos „cookie box” partnereit.

Amennyiben ilyen dobozos megoldást használsz, mindenféleképpen ellenőrizd a beállításoknál, hogy be van e kapcsolva a Consent Mode, mivel, habár tartalmazzák a beállítást, de sokszor ki van kapcsolva ez.

cookie bot consent mode v2

A Cookie bot például ingyenes próbaidőszakot biztosít, így ki tudod próbálni, hogy illeszkedik e a webáruházad képébe.

Amennyiben viszont egy kész CMS rendszert használsz, úgy több, mint valószínű, hogy a fejlesztők már elvégezték a szükséges fejlesztéseket és erről már folyamatleírást is készítettek neked. Példaként olvasd el az UNAS vonatkozó cikkét, amiből kiderül, hogy pár kattintásnyi feladatod lesz csupán.

Hogyan ellenőrzi a Google a beállítást?

A google rendszeresen szkenneli a weboldalakat és ellenőrzi, hogy valóban működik e a süti elfogadás vagy csak egy tessék-lássék popup van elhelyezve a weboldalon, hogy megnyugodjon a látogató.

Nem érdemes tehát trükközni a google consent mode v2 beállításával, de megijedni sem kell tőle. Ez csak egy újabb lépés az adatbiztonság és a privát adatok szabályszerű kezelése felé. Ha bármi kérdésed maradt ne habozz és írj nekünk.

Igyekszünk mindenkinek segíteni! 🙂

Webáruházat indítasz? Növelnéd a bevételed?
Segítség kell a marketingben?

+36309837016
hello@ecomexpert.hu